onsdag 11 juli 2012

Paltkalas.

När jag kom till USA denna gången lärde jag känna Maria, och sedan vi träffades har hon tjatat om att jag någon gång ska laga palt. Så i Måndags tog vi tag i det hela, köpte lingonsylt och kladdade ner händerna i mjöl och potatis.


Och ja, för er som inte vet .. Palt är riven rå potatis blandat med mjöl och salt. Vill man kan även stoppa lite sidfläsk i mitten. Jag hör ju på en gång hur äckligt det låter, men är man uppvuxen med det så är det underbart.


Jag var kladdig och Malin var ren, vilket jag tyckte var orättvist. Resultatet ser ni ovan .. 


Sedan fick dom ju koka i ungefär en halv evighet. Blev så otålig att jag ville äta dom halvt råa, men sedan insåg jag att jag gjort det misstagen en gång innan och det var inte så himla kul för magen.


Och titta! Man är visst duglig till något iaf. Både Malin, Maria och Harpa tyckte att det smakade helt okej, dock var det ingen av dom som fick i sig mer än en innan 'paltschwimen' slog till. Paltschwimen är alltså det man får efter man äter palt då man blir extremt trött och väldigt törstig. Så vi spenderade resten av kvällen i soffan framför några avsnitt av den underbara serien Pushing Daisies. Go Norrland!

Inga kommentarer: