tisdag 17 juli 2012

Sommaren i City, 1990. (2012 .. but you get the point)

I Fredags passade jag och Malin på att åka in till New York. Då jag sovit hos älsklingen fick jag kliva upp okristligt tidigt för att hinna med att hämta upp malin och sedan ta oss till tågstationen. Vi satte oss på tåget och somnade innan vi ens nått nästa station ..


Vi tog tunnelbanan ner till Battery Park och hoppade på färjan ut till Staten Island. Då passerar man Frihetsgudinnan och kan också passa på att äta god frukost i form av blåbärsmuffins.


Vi har åkt denna färja förut och var egentligen inte superintresserade av sevärdheterna, men vi hade det mysigt på båten. Sedan skämde jag såklart ut mig, men det hör ju inte till ovanligheterna ..


Me and the lady.


New York! Två veckor kvar, älskade stad.



Sedan åkte vi och tog tjuren på pungen. Ska tydligen ge tur. Supertrevligt!


Kikade förbi minnena efter elfte september. Inte lika trevligt, men alltid en upplevelse.


Vi tog tunnelbanan upp till Times Square och funderade starkt på att ställa oss och dansa pole-dance men ändrade oss (som tur var) i sista sekund .


Det delades ut gratis Dr Pepper på gatan. Ruskigt äcklig dryck tycker jag, men Malin var nöjd.


Två dagar kvar !! Som vi taggar.


Ja .. vad säger man? Mums?!


Självklart finns det ett pariserhjul i leksaksaffären?! Det är ju USA vi pratar om!


Malin nördade sig och ville vara Tribute Girl från District 12. Dagen efter köpte hon en "cardboard cutout lifesize Peeta", dvs en pappersgubbe i mänsklig storlek föreställande Peeta från Hunger Games. Typiskt Malin. Älskar bruden!


I Usa är allting stort ..


Mötte upp Maria på Fifth and 41st, för där ligger ju nämligen New York Public Library.


Här har dom spelat in filmer som Sex and the City och The Day After Tomorrow. Och så kan man ju låna böcker också , om man vill.


Glädjeskutt i Bryant Park.



Skrämmande? Check.


Inne i biblioteket var det himla fint.


Vi kände oss lite som på Hogwarts, alternativt Gringotts. 


Av dom olika studiemetoderna som finns så tror jag absolut att hans fungerar bäst!


Sedan traskade vi upp mot 53e gatan för att gå på Museum of Modern Art (MoMa). Dom har gratis mellan 16-20 på Fredagar, så är ni här någongång så borde ni passa på att gå.


En av mina favorittavlor.


Sedan fastnade vi även för denna. Helt enkelt för att han ser ut som Harry Potter. 


Vi såg även Starry Night av Vincent Van Gogh. Det var nog min favorit på hela stället. Folk stod och grät bredvid olika tavlor, men riktigt så rörd kan jag väl inte säga att jag blev. När både hjärnor och fötter var trötta började vi jakten på mat och det blev till slut gyros i ett litet stånd. Fruktansvärt gott! Vi skulle egentligen på bio men alla var slutkörda så vi begav oss hemåt efter lite inköp av tidningar och godis. Jag kom hem, slog på tv'n där sista Harry Potter-filmen visades och sedan spenderade jag resten av kvällen gråtandes. Huvva vad sorglig den är! Harpa dök upp strax före midnatt och efter lite förberedande för morgondagen somnade vi gott. Tack New York för att du aldrig gör oss besvikna!

Inga kommentarer: