söndag 13 maj 2012

Om serier och böcker ..

När jag väl börjar med något blir jag ofta väldigt besatt. Så trots jobb, packning, flytt och jetlag har jag de senaste veckorna plöjt igenom dom tre Hunger Games-böckerna samt alla tre säsonger av Veronica Mars. Så, vad ska jag nu göra utan varken Katniss Everdeen eller Veronica Mars? Hujedamig vilket tomrum som uppstått. Har man tips på andra bra serier eller böcker så får man gärna tipsa, för vad ska jag nu spendera all min fritid med att göra?! (Nu tänker jag skriva lite om både Hunger Games och Veronica Mars, och det är mest för att jag ska kunna få ur mina tankar efter detta dramatiska uppbrott, så skippa om ni inte är intresserade!)
Jag hade nästan aldrig ens hört talas om The Hunger Games innan min vän Malin tvingade med mig på bio. Trots vissa störningsmoment så tyckte jag att den var himla bra så jag bestämde mig för att köpa alla böckerna, och av hänsyn både till min flickvän och till min hjärna fick det bli på engelska. Åsikt? Ömsom bra, ömsom mindre bra. Super-spännande var dom absolut och en stark kvinnlig huvudroll. Det "twilightiska" triangeldramat blev aningen mycket för mig, men det är väl sådant man får ta .. Sedan tänker jag (av hänsyn till andra) inte ens gå in på hur triologin slutade, men det var inte direkt det slutet jag hade väntat mig efter 1400 sidors läsning. Men absolut tre läsvärda böcker!
Veronica Mars .. Vart börjar man? Kristen Bell? Som ungdomsdetektiv? Detta kan ju aldrig sluta bra .. Fast joho, så fel man kan ha. (Nu menar jag inte att slutet var bra, men serien i sig var underbar). Harpa tvingade mig att se första avsnittet och för att vara snäll såg jag även det andra och tredje. Mitt i allt satt jag och kollade även när hon inte var där, långt in på småtimmarna och medan jag åt frukost och ibland till och med istället för Vem Vet Mest (oh, förlåt för min synd!). Med ett större mysterium varje säsong, och mindre brott i varje avsnitt bjuds det alltid på spänning och sjukligt mycket humor. Och då det handlar om ungdomar så finns det även kärlek förstås. Även här är det en stark kvinnlig huvudperson som fått genomgå det mesta sedan hennes bästa vän blev mördad ett år tidigare. Att mitt i allt sluta en serie utan ett vettigt slut gör mig dock så himla frustrerad att jag knappt vill tipsa om serien. Men jo, jag måste nog göra det ändå. Jag älskar även att serien började sändas 2004 vilket gör att det är massor av kända skådespelare som inte var så välkända på den tiden. Quinn från Glee är med i serien, som College student. Detta var 8 år sedan. I nutida Glee går hon på High School. Say what?! Nä, nu är klockan över midnatt och jag kanske äntligen kan få börja sova hela nätter utan mardrömmar om brott och barn som dödar andra barn. Vore tacksamt! Och vi avslutar med ett välkänt Veronica-citat : "It's all fun and games till one of you gets my foot up your ass". Med det säger jag godnatt (och ber som ursäkt för detta totalt patetiska inlägg).

2 kommentarer:

V sa...

Du ville ha tips på nya böcker? Vampire Academy, sex böcker, HUR BRA SOM HELST!! Det är inte ännu en twilight historia, enda likheten är väl att den handlar om vampyrer. Ibland kan man känna att böckerna är skrivna för lite yngre personer (jag är 20),men jag kunde inte släppa ifrån mig böckerna förrän jag fick reda på vad som skulle hända. Ge dem en chans!!

Jenny sa...

Hahahahahaa, åh, skrattade så gott när jag läste denna kommentaren! Jag läste 'sex böcker' som 'sexböcker' och undrade varför du skulle tipsa mig om det. Haha, men nu förstår jag. Sex STYCKEN böcker alltså. Nu när det är klargjort kan jag börja läsa in mig på vad dom handlar om ..

Jag försökte mig ju på Twilight-serien men gav upp någonstans då Jacob blev kär i en baby (spoiler, höhö) , det tyckte jag var äckligt och konstigt och Bella är ju så sjukt naiv och tragisk att det inte riktigt orkas med. Nåväl, detta var inte en twilight-serie sa du, så jag får väl kanske prova på denna då!! Lånade hem fyra böcker idag från biblioteket men det är alltid kul med en hel Serie. Ska gå dit imorgon och kolla om jag hittar första boken :) Tack så himla mycket för tipset !!